Blacksnow Helpdesk Alt om skiudstyr og MTB udstyr.

Har du et spørgsmål?

Herunder kan du søge på et emne eller noget specifikt og se om vi har svaret liggende til dig.

MTB: Få styr på din grundposition!

Din grundposition på mountainbike er en af de fundamentale ting, som du bør få på plads inden du kaster dig hoppeteknik, svingfærdigheder m.v. Jo før og bedre du har styr på grundpositionen, desto sjovere oplevelser får du ude på sporet og du vil lære mere avancerede færdigheder væsentligt hurtigere.

Inden du kan få styr på din grundposition, er det meget væsentligt at din mountainbike er korrekt indstillet. Er du usikker om hvorvidt din mountainbike er korrekt indstillet, så læs her hvordan du indstiller dit MTB sadel og hvordan du indstiller dit MTB styr.

grundposition-mtb

Som det første bør du være opmærksom på at hele din kropsvægt i fødderne, og at du ikke lægger vægten på styret. Lægger du en del af din kropsvægt på styret øger du risikoen for styrt.

Tip: For at sikre vægten placeres på fødderne, kan du tænke dit greb som at du holder to hønseæg.

7 vigtige fokuspunkter

Der er en række fokuspunkter til at få styr på din grundposition:

  1. Pedalstillingen skal være i vandret linje.
  2. Drop hælene ned mod underlaget, så hælene hænger i en afslappet tilstand.
  3. Bøj let i knæene
  4. Hold altid fødderne i en afslappet tilstand, så du kan bevæge tæerne.
  5. Knæene skal pege lidt væk fra din mountainbike
  6. Albuerne skal op og ud til siden, og strit gerne med numsen.
  7. Kig frem i en vandret linje

Hvis du følger ovenstående fokuspunkter bør din overkrop være i en cirka 45 graders vinkel, og dit knæk i albuerne bør være cirka 100 grader.

Når du har styr på din grundposition, så er der her 6 begynder MTB-færdigheder som du kan træne overalt!

Denne artikel er skrevet af Mads Weidemann, Teamrider hos Blacksnow.dk, og oprindeligt udgivet på hans egen blog, MTBakademiet.