Blacksnow Helpdesk Alt om skiudstyr og MTB udstyr.

Har du et spørgsmål?

Herunder kan du søge på et emne eller noget specifikt og se om vi har svaret liggende til dig.

Guide til køb af MTB dæk!

Denne guide vil forsøge at hjælpe dig til at købe og vælge de rigtige MTB dæk til dig og dit brug. I guiden vil du finde en gennemgang af opbygningen i dækket, en checkliste som er værd at huske, hvilke dæk der passer til forskelligt underlag, hvordan du vælger det korrekte dæktryk og om du skal køre med slange eller tubeless. Du kan bruge indholdsfortegnelsen herunder til at finde præcis den information, som du har brug for. Men vi anbefaler at læse hele guiden.

HVAD BESTÅR ET MTB DÆK AF?

Basalt set består et MTB dæk af fire elementer, som vi vil gennemgå herunder. At kende den grundlæggende opbygning af et mountainbike dæk gør at du nemmere kan forstå og bruge de informationer, som producenten oplyser, når du er på udkig efter nye dæk.

konstruktion-mtb-daek

GUMMI

Den primære del i dækket af karkassen, som vil blive omtalt senere, ovenpå karkassen støbes dækket med gummi, så dækket bliver tæt og får det ønskede mønstre ovenpå. Mængden af gummi der skal bruges for at tætte dækket afhænger af kvalitet på karkassen. Desto bedre kvalitet, desto mindre gummi skal der bruges og desto bedre kan vægten holdes i bund.

Der bruges forskellig type gummi alt efter, hvilke egenskaber der ønskes i dækket. En blødere gummiblanding giver et bedre greb, mens en hårdere gummiblanding holder længere. Du vil dog også opleve at dæk kan bestå af dual eller triple kompound gummi. Det betyder at der bruges forskellige gummiblandinger henover dækket, så du kan få optimalt greb på siderne af dækket og lav rullemodstand og høj slidstyrke henover midten af dækket.

Info: Gummiblandingerne benævnes i durometer. Et almindeligt MTB dæk ligger mellem 55-70A.

KANTTRÅD

Kanttråden er kanten som placeres i fælgen, dvs. den ligger på dækkanten som vender nedad. På billigere kanttrådsdæk er det en tung og ufleksibel stålwire. I foldedæk er der en kanttråd af syntetiske fibre, som både er stærke og bløde.

KARKASSE

Karkassen eller dækkets foring er lavet af parallelle tråde, typisk nylon, som er placeret i en 45 graders vinkel fra kant til kant. Det måles i TPI (tråde per inch). Større tæthed i trådene giver et mere smidigt dæk med lavere rullemodstand, men også mindre beskyttelse mod punkteringer. Dæk med højere tæthed ligger typisk fra 67-127 TPI og bliver primært brugt til XC mountainbike.

MTB dæk hvor karkassen har en mindre tæthed har mere gummi på ydersiden, hvilket giver et stivere, men også mere holdbart dæk. Disse dæk har typisk en TPI fra 50-67, hvilket giver en god balance til enduro og downhill MTB.

KNOPPER

Placering og udformning af knoppe er vigtige for hvilken type underlag dækket er bedst til. Længere nede kan du læse om, hvilke knopmønster der er bedst til de forskellige typer underlag.

CHECKLISTE

Når du skal vælge MTB dæk er der en del elementer, som du skal være opmærksom på. For at gøre det mere overskueligt har vi forsøgt at lave en mindre checkliste, som du kan gå igennem når du skal vælge MTB dæk. Når du har været igennem denne checkliste vil det være meget nemmere at vælge de rigtige dæk.

Folde vs Kanttrådsdæk

Som nævnt ovenfor, så findes der to typer dæk, folde eller kanttrådsdæk. Foldedæk er lettere og mere smidige, mens kanttrådsdæk er tungere, sværere at af- og påmontere og billigere.

Vi anbefaler: Gå efter bedre performance med foldedæk. Du vil blive glad for den ekstra investering.

maxxis-ikon-foldedaek

Gummiblanding

På engelsk er det “Rubber Compound” og henviser til, hvilken gummiblanding dækket er lavet i. Læs mere teknisk om gummiblandinger højere oppe i guiden. Som udgangspunkt kan du gå ud fra at en blødere gummiblanding giver et bedre greb, mens en hårdere gummiblanding er mere holdbar og slidstærk. Du kan også få dæk med en kombination af flere gummiblandinger.

Knopmønster

Desto større/kraftigere knopmønster desto bedre greb i underlaget. Et mindre knopmønster giver højere rullehastighed og mindre friktion. Så når du vælger knopmønster skal du tage højde for, hvilken type MTB du kører og de vejr- og sporforhold som du typisk kører i.

mtb-knopper-daek

Holdbarhed

Som nævnt højere oppe, så har gummiblandingen betydning for holdbarheden af dækket. Her skal du overveje, hvor meget holdbarhed kontra greb, som du gerne vil gå efter.

Tubeless eller ej

De fleste kvalitetsdæk til MTB er Tubeless ready, men det er ikke et must, så vær opmærksom på om dækket er tubeless ready. Læs mere om fordele og ulemper ved tubeless MTB dæk.

Vores tip: Tubeless er i vores optik det bedste valg for 90% af alle mountainbikere

DET PERFEKTE MTB DÆK TIL UNDERLAGET

Helt naturligt så er der forskel på, hvilken type dæk du skal bruge afhængigt af underligt. Herunder vil vi forsøge at guide dig til, hvilken type dæk, eller mere præcist, hvilket dækmønster der er bedst på forskellige spor med forskellige underlag.

HÅRDT UNDERLAG

Til hårdt underlag og ikke-tekniske spor vil det bedste være dæk næsten uden knopper, evt. med få knopper på siderne. Dette giver dig maksimal fart og minimal rullemodstand på brede og hårde spor.

TØRT

På tørt underlag er fokus på holdbarhed og rullemodstand. Du vil have minimal rullemodstand. Det får du gennem mindre knopper med kort afstand i mellem og en hårdere gummiblanding. Sidstnævnte giver også en længere holdbarhed. Hvis du er typen som primært kører i godt vejr, kan denne type dæk bruges i hele sommerhalvåret.

MTB Dæk til alle slags underlag og kørsel

mtb-daek-tor

VÅDT

Sammenlignet med dæk til tørrere underlag skal du bruge et mere tydeligt knopmønster. Der skal være højere knopper og de skal have længere afstande så de kan “gribe” fat i underlaget og sørge for at cyklen ikke glider væk underlag. De større mellemrum ved knopperne gør det også nemmere for mudderet at “flyve” af de dele af dækket, som ikke er i kontakt med jorden.

Vores tip: Vil være det bedste allround MTB dæk for optimalt greb i alle typer underlag.

MUDDER OG SANDET

Selvom sand og mudder umiddelbart ligger langt fra hinanden skal du bruge samme type dæk. Sand er ligeså porøst og glat som mudder, hvorfor du skal bruge et dæk med et aggressivt knopmønster med høje knopper og lang afstand mellem knopperne.

Brug MTB skærme til våde og mudrede forhold

DÆKTRYK

Det er vigtigt at finde det korrekte dæktryk til dig. Dæktrykket afhænger af flere faktorer, blandt andet din personlige præference, hvilket gør at nedenstående guide til at finde det perfekte dæktryk, skal tages som en håndfuld gode råd og tips. De kan tage dig tættere på at finde det bedst mulige dæktryk.

mtb-daek-tryk

DET PERFEKTE DÆKTRYK TIL MTB

Vores tip: Et dæktryk på 2 bar er et godt udgangspunkt, hvorfra du kan tilpasse dæktrykket op eller ned afhængigt af hvor og hvordan du skal køre.

Hvilket dæktryk du skal køre med afhænger bl.a. af:

  • Den samlede vægt af dig, cykel og udstyr
  • Cykeltype
  • Kørestil
  • Underlaget
  • Dæktype, -bredde og -størrelse

For højt eller lavt dæktryk

Konsekvenserne ved enten et for højt eller lavt dæktryk er primært at risikoen for irriterende punkteringer stiger. Kører du med for lavt dæktryk kan du risikere at lave en snakebite-punktering eller køre dækket af fælgen. Hvis du bruger et for højt dæktryk er der større risiko for en punktering.

VIDEO

Interessant snak omkring dæktryk til forskellige typer mountainbikere, som giver et godt indblik i, hvad du bør være opmærksom på, når du vælger hvilket dæktryk, du gerne vil køre med.

SLANGE ELLER TUBELESS?

Tubeless hjul og dæk var tidligere forbeholdt eliten, men ikke længere. Flere og flere mountainbikere har fået øjnene op for muligheden for at køre med tubeless dæk. Et tubeless setup betyder helt basalt at der ikke er nogen slange i dækket. Dæk og fælg sidder helt tæt, hvorefter luften fyldes direkte ind i dækket. På indersiden er der et forseglingsmiddel, som sikrer at samlingen mellem dæk og fælg er helt lufttæt og at mindre huller i dækket fra torne og småsten bliver fyldt ud mens du kører.

Tubeless-MTB

Herunder vil vi give dig et overblik over fordele og ulemper ved tubeless MTB dæk. Når du læser fordele og ulemper, kan du “vende” listen på hovedet, for at få fordele og ulemper ved at køre et traditionelt setup med slange.

FORDELE TUBELESS MTB DÆK

Færre punkteringer: Et dæk deformerer når du rammer en forhindring på sporet, som en sten. Med et stort tryk og et dæk med slange, kan din fælg og stenen presses så meget sammen af slangen punkterer. Den type punktering kaldes “pinch flat” og den skal fixes før du kan køre videre. Ved montering af et tubeless dæk ligges der flydende latex eller snask ind i dækket, som vil fixe mindre huller fra torne og lignende mens du kører.

Bedre fornemmelse med sporet: Mange der er skiftet over til tubeless er blevet imponeret over den bedre følelse, som det giver. En af grundene til dette er at tubeless dæk kan køres med meget lavere dæktryk, hvilket gør at en større del af dækket har jordkontakt. Det resulterer i bedre greb, især i svingene.

Ved at køre med et lavere tryk i dækket, kan du bedre holde cyklens momentum oppe fordi at dækkene deformerer på forhindringer, fremfor at “bounce” på dem. Dermed får du også et dæk som absorberer mindre forhindringer, så cyklingen vil føles meget mere flydende.

Spar vægt: Vægten der spares ved at skifte til tubeless dæk er svær at sætte en præcis finger på, da der efterhånden er så mange forskellige muligheder for tubeless dæk. Men du kan regne med at du sparer omkring 200 gram på slangen. Det skal dog nævnes at et tubeless setup har en tubeless ventil og flydende latex i dækket, men typisk vil du opleve en vægtbesparelse.

Fordelen ved at spare vægt på dækket gælder rotationsprincippet, som gør at selv en mindre vægtbesparelse giver en effektiv energibesparelse i benene.

tubeless-mtb

ULEMPER VED TUBELESS MTB DÆK

Tubeless er dyrere: Et tubeless setup med dæk og fælg koster mere. Men generelt får du også mere værdi for pengene. De bedste setups fra de forskellige brands er typisk tubeless kompatible. Det betyder at når du kigger efter tubeless setup vil du typisk se stærke, men lette hjul og dæk.

Montering tager længere tid: Det kan være lidt besværligt at montere og installere et tubeless dæk. Den største udfordring er at få kanttråden til at sidde helt tæt på fælgbunden – samlingen skal være 100% lufttæt. Processen kræver at du omhyggeligt tilføjer forseglingsmiddel og hurtigt derefter pumper en masse luft i dækket.

Du skal stadig have en ekstra slange med: Hvis du punkterer med et tubeless dæk, så betyder det at du har lavet et hul, som er for stort til at forseglingsmidlet kan dække. Løsningen er at sætte en slange i dækket. Derfor slipper du ikke for at have en ekstra slange i MTB rygsækken.

Der skal bøvles med forseglingsmiddel: At tilføje forseglingsmiddel ind i dækket, for at få dækket til at være 100% lufttæt er en beskidt proces, næsten uanset hvor god du bliver. Hvis du er meget uheldig, så får du en kraftig punktering, så der er forseglingsmiddel på komponenter og tøj. Og det er bestemt ikke sjovt at rengøre.

Obs. Derudover skal du være opmærksom på at du et par gange om året skal udskifte forseglingsmidlet, da det kan være udtørret eller helt adskilt.

Alt det bedste indenfor MTB komponenter og tilbehør

GODE TIPS OG TRICKS

  • Prioritér dine MTB dæk højt. Stor opgradering for pengene
  • Lavere dæktryk = lavere rullemodstand
  • Større dæk giver lavere rullemodstand
  • Højere TPI er typisk bedre. Karkassen er det vigtigste
  • Vi anbefaler lette slanger eller tubeless
  • Du kan vælge at bruge talkum mellem dæk og slange ved montering. Det giver højere smidighed

Er du nået helt til bund i artiklen, håber vi at du er blevet meget klogere på mountainbike dæk. Hvis der er noget, som du stadig er i tvivl om, må meget gerne stille spørgsmålet i kommentaren herunder. Så kan alle læsere få gavn af dit spørgsmål. Hvis det er mere produktspecifikt, kan du sende os en e-mail på mail@blacksnow.dk.